هو وهي (استشارات زوجيه)

*السؤال* 1
✍✍✍
انا متجوزة من 5 سنين زوجي علطول مسافر أمابره مصر وحاليا في محافظة بعيدة اتحايلت عليه كتير وبكل الاساليب انه ياخدنا معاه لكن بيقولي الايجارات عالية ومش هقدر كنت بحتاجله جنسيا كتير وكنت بمارس العادة السرية وبدخل المواقع اياها للاسف هو شاف المواقع دي في سجل التصفح بالصدفة قدامي بس متكلمش اعمل ايه اكلمه واعترفله اني عملت كدا عشان كنت محتاجاه؟

*الرد*
👩‍💻👩‍💻

اه طبعا كلميه خاصة لو إنتى حاسة إنه مقتدر فعلا إنه ينقلك معاه الشغل الجديد خاصة إنه جوه مصر.

بس متعترفيش أوى يعنى إنك بتشوفى المواقع دى الفتى نظره بالراحه خاصة إنه عرف من التواريخ المتسجله على جهازك.

وخدى بالك إن اللى بيستمتع بالطرق دى وبيتعود عليها بيكون صعب عليه الإستمتاع فى العلاقة الطبيعيه وده هيعمل مشاكل زوجية كتير فلازم فى نفس الوقت تكونى بتشغلى أغلب وقتك فى حاجات مفيده.

*السؤال*2
✍✍✍
أنا مشكلتي تزوجت في عمر ١٤ سنه ونصف والأن سني ٢٤ سنه وعندي بنت ٩سنين و ولد ٦ سنين أنا بحس بفراغ كتير بحياتي وندم شديد زوجي هاملني كتير وأنا رومانسيه كتير وبحسب بفراغ عاطفي كتير وأنا كثير ندمانه بزواجي ما كملت دراستي ما سويت شي بحياتي أنا صرت مخنوقة حتى الزواج زواج تقليدي وزوجي بيقضيها مكالمات ومساجات مع البنات وأنا والله مو مقصره معاه بشي وصرت أفكر في الطلاق وأبدأ حياتي من الأول لأني خايفه أعمل شي مابيرضي ربنا لأني حبيت واحد كتير وهو من عائلة زوجي وبشوفه رومانسي وبيهزر معانا لأنه بيجي عندنا دائما وحسين بيه هو كمان بيحبني من نظراتو ليا وتعامله معي أرجوكي إنصحيني وأرشديني أنا كبرت وحاسه أني متزوجه صغيره وما كان عندي عقل وزوجي بطلت أحبو
*الرد*
👩‍💻👩‍💻

١_ صرحى لزوجك بمتطلباتك وإحتياجاتك
 ٢_أبتعدىعن مشاهدة الأفلام والمسلسلات الرومانسية التى لا تحاكى الواقع.
٣_ هذا الشخص الذى يبدو لك رومانسي وبيهزر لا تطمئنى له فالشياطين تزين أمامكم العلاقه فى الوقت الحالى وهى محرمه حتى يخرب بيتك،وأول ما تنفصلى عن زوجك هو نفس الشخص ده اللى هيعيب عليك تصرفك ولن يثق فيك ولن يتخذك زوجة أبدا ،فما أنت اللى مجرد تسليه .
٤_ عدم الرومانسية من الزوج ليست دافع للإنفصال فربما يأتى غيره بعيوب أكبر كالبخل أوالعلاقات النسائيه المتعدده أو غيره.

لابد عليكى من إعاده التفكير والتقرب من زوجك.

*السؤال*3
✍✍✍
السلام عليكم اني متزوجه من اربع سنين ونص وعندي طفل واحد عمره ثلاث سنين زوجي مغترب ولان سافر بسبب وفاة امه كان سافر وكان نوم وكنت حابه اتصيل من عندوه اخذت الجوال واكتشفت انه يراسل بينت بحب وغزل ومن الصدمه مقدرت اصبر صحيته من النوم واكلمه لاكن كذب عليا وقال انه واحد صديقه يرسل له محادثه بينه وهو وخطيبته ومره ثاني قال لي انه الجوال يلخبط وجاب لي اعذار ولا اعترف وحلفته فوق القران الكريم وحلف بس كذاب لاني قرات كلش يترسل مع بينت كانت صديقة اسراري وهي زوجت بن عموه مات قبل سنه وقدكانت تلعب مع زوج اختوه وهو يعرف حتي انه ترسل له بصورها لو سمحتي اعطيني طريقه يعترف فيها لي بكلشي ارجوكي ومع العلم انه سافر  ارجوكي اني مثل المجنونه  اعطيني حل
*الرد*
👩‍💻👩‍💻

وعليكم السلام🌹

واضح القلق والإرتباك عليكى من كتابتك للرساله ، ولكن الموقف ده محتاج شويه ضبط انفعالى وتريث علشان متندميش.

طبعا ضغطك عليه أوتصحيه من النوم  أويحلف على المصحف أو حتى إعترافه ليكى مش هيصلح المشكله من أساسها، دى بسميها مرحله الصدمة وهى  مزعجه جدا بالنسبالك أنا مقدره والله .

بس لازم تتخطى اللى فات وتبتدى تدورى على

١_الأسباب اللى تسببت فى ذلك سواء منه (فراغة عين أو حب تغيير أو صدفه أو غيره )////ولا السبب من عندك (تعب أو تقصير أو انشغال أو غيره).

٢_ نعرف من بعيد هى مين وقوة العلاقة بينهم علشان نضع مخطط لإفساد العلاقه بدون ما يتعرف ان انتى عارفه أصلا.
٣_ عدم المواجهه وبيان الثقه حتى لا تنشب المشاكل ونفتح المجال أكثر للعلاقه الجديده.

٤_ عدم مطالبته بالإعتراف حتى لا يصبح أمر واقع وعليكى القبول به ولإنك مش هتنفصلى فهتشعرى انك مكسوره ومذلوله أمامه بعد إعترافه وإنك مازلت معه فى نفس البيت.

✍عليكى بوضع النقاط السابقه أمامك قبل إصرارك على اعترافه أو شدتك فى مواجهته.

*السؤال*4

زوجي يراسل نساءمن ٩ سنوات الى اليوم   بحجة  انو يبحث عن زوجة ثانيه في كل وقت وكل حين اذا دخلت ارتبك وصد بجواله عني او نكون ع السرير عينك عينك يراسل معطيني وجهه وصد بالجوال ع اساس انو يلعب بلوت وانا اشوف انعكاس المرايا انو ع الواتساب
قبل العلاقه وبعدها
وقت طلعتنا الخاصة بنتمشى يطلع جواله ويراسل بشكل مريب هو معاه جوالين عام للعائلة والاصدقاء
وخاص لحركاته ولعبة البلوت

وهذا الشي يؤثر علي خاصة انو علاقتنا اشوفها كويسة وبنحب بعض ويراعي خاطري باشياء الا هذا الشي طلبت منه كذا مرة ارجوك اذا بتخطب وبترتب امور زواجك لايكون قدامي لانو ماقدر اتحمل اشوف هذا الشي
 يوعدني وينضبط كم يوم ويرجع
تعبت نفسيا لدرجة صرت افكر بالطلاق العاطفي لانه بحركاته وعدم وفاؤه ولامبالاته استنزف مشاعري وتفكيري

*الرد*

يراسل البنات من ٩ سنوات .

وكأنه إدمان،،،،، لابد من عمل خطه لتحديد المدخل المناسب على حسب شخصيته وشخصيتك وظروف حياتكم ،فلابد من معرفه الكثير حول حياتكم لتحديد الأسباب ومنبع وأساس المشكله.

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

دلعي زوجك